Reparaties
Het kan bij iedere band voorkomen dat deze lek gaat. Dit gebeurt meestal doordat er een scherp voorwerp, zoals een spijker in het loopvlak steekt. Wanneer er niet met een lekke band door gereden wordt, maar er dan tijdig een reservewiel gemonteerd wordt, kan deze in de meeste gevallen nog gerepareerd worden. Wanneer er met een lekke band doorgereden word, en er veel lucht uit de band verdwenen is, kan de wang van de band beschadigen. Wanneer dit het geval is, moet de band altijd vervangen worden.
De reparatie van een lekke band is een specialisme. De band moet gedemonteerd worden van de velg om de binnenkant te controleren op beschadigingen en of er niet te lang met een te lage bandenspanning is gereden. In dat het geval moet de band vervangen worden. De band kan ook gerepareerd worden m.b.v een manchet. Het prop schieten van een band wordt alleen nog in noodgevallen toegepast. De band blijft door de prop vaak langzaam leeglopen, wat de kans op beschadiging en vervanging van de band weer vergroot.
Hoe wordt de band gemaakt?
1.
De band wordt van de velg gehaald. Vervolgens wordt een reparatieplug (in de vorm van een soort paraplu) door het gat getrokken van de binnenkant naar de buitenkant van de band.
2.
Het gat wordt opgevuld door het smalle gedeelte van de plug, terwijl het platte gedeelte aan de binnenkant van de band zorgt dat de plug stevig op zijn plaats blijft en niet loskomt.
3.
Reparatie is alleen toegestaan als het gat kleiner is dan 7 mm en binnen het loopvlakgebied zit. Als de schade in de wang van de band of buiten het profielgebied zit, of als het gat groter is dan 7 mm, moet de band worden vervangen.